TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
Data: 04.01.2024
Na realizację projektu „Synergia odpadów tworzyw sztucznych, odpadów budowlanych z rozbiórki oraz innych odpadów przemysłowych do wykonywania chodników i ścieżek rowerowych w 100% z recyklingu” (SORCERER) naukowiec z Katedra Inżynierii Materiałów i Procesów Budowlanych otrzymał prawie 1,6 mln zł.
– Głównym celem projektu jest opracowanie technologii wytwarzania drobnowymiarowych – w budownictwie, czyli wielkości kilku, kilkunastu centymetrów – elementów budowlanych wykonanych z kompozytu złożonego z lepiszcza w postaci odpadowych tworzyw sztucznych oraz, jako kruszywa, odpadów budowlanych z rozbiórki i innych odpadów przemysłowych. W ramach badań opracowany zostanie skład materiałowy i technologia produkcji tych materiałów – mówi dr inż. Sławomir Czarnecki. – Co ważne, projekt ten spełnia wszystkie założenia pojęcia Budownictwa 5.0. Jest on więc przede wszystkim ukierunkowany na rozwój technologii, która ma służyć społeczeństwu poprzez swoje podejście do procesów przetwarzania materiałów i ich desygnacji – dodaje.
Ten aspekt jest mocno związany z ideologią zrównoważonego budownictwa i gospodarki o obiegu zamkniętym. Warto zwrócić uwagę na fakt, że do wykonania chodników i ścieżek rowerowych zostaną zagospodarowane materiały, dla których w trakcie projektowania, 50 lat temu i wcześniej, nie przewidziano techniki recyclingu i ponownego wykorzystania. Ponadto sam kompozyt, z którego będą wykonane, będzie mógł zostać wykorzystany wtórnie.
– Pozwoli to zdecydowanie obniżyć ślad węglowy oraz koszty cyklu życia tych konstrukcji. Z kolei aspekt zabezpieczenia dostaw i krytycznej technologii dla procesów wytwarzania jest zapewniony przez dwie składowe, którymi są materiały dostępne praktycznie wszędzie w Unii Europejskiej – wyjaśnia naukowiec. – Opracowana technologia wytwarzania będzie możliwa do zastosowania w regionalnych przedsiębiorstwach gospodarki odpadami, co zwiększa potencjał komercjalizacyjny projektu. W ten sposób problem globalny będzie mógł być rozwiązany przez działania lokalne, co potencjalnie obniży koszty transportu takiego materiału – tłumaczy.
Badania będą w całości prowadzone na Politechnice Wrocławskiej w ramach współpracy W2 z Wydziałem Inżynierii Środowiska. W skład sześcioosobowego, interdyscyplinarnego zespołu badawczego wejdą właśnie pracownicy obu jednostek. Projekt rozpocznie się 1 marca 2024 r. i potrwa trzy lata.